Thursday, January 27, 2011

.: Uban :.

ooohhhh TIDAK!!!!!!!!!!!! macam tak percaya! nak nangis! pg tadi masa tgh belek2 rambut ;p aku ternampak benda ni!


yes!!!! SEHELAI rambut ku sudah bertukar warna! OMG! uwwwaaaaaa, boleh plak mak ngan hubby gelak kan aku pastu cakap eeeeee DAH TUA!!!! ;(

terus tgn laju je google nak cr info la kn... ok, aku ringkas kn je la ehh

penyebab :-


gen / keturunan ~ kalau belah mak aku kalau yg dah berumur ni, rambut byk yg hitam dr putih, bpk aku pun sama, so ?? konpius jap.. ;p


kekurangan gizi ~ munkin ke???


stress ~ yup!! oohhh.. lepasni takleh stress la .. TAKUTT!!! tgk rambut itam jd putih..huhuhu


ajinamoto ~ ada gak aku dgr2 citer pasal ni, betul ke ha???



Jadi untuk mengelakkan rambut beruban ketika masih muda kenala bt ni ye... (malas,copy paste je!)

1. Pola makan
Masukkan makanan yang kaya akan mineral seperti zat besi, natrium dan vitamin B dalam menu harian Anda. Mengonsumsi buah-buahan dan sayuran juga bermanfaat, seperti yang kaya antioksidan, sehingga dapat membantu memerangi radikal bebas yang menyebabkan uban prematur.

2. Pijat rambut
Pijat rambut dengan minyak kelapa akan menjaga rambut panjang, hitam dan kuat. Anda juga dapat merebus daun kari dalam minyak kelapa dan memakainya untuk rambut. Memakai minyak dan campuran bubuk gooseberry kering adalah pengobatan yang efektif untuk uban.

3. Menggunakan pewarna rambut henna
Henna adalah pewarna rambut alami untuk rambut beruban karena membantu dalam menutupi uban dan mengembalikan warna rambut menjadi coklat gelap. Ini juga dapat menjadi solusi alami untuk uban.


maklumat dari SINI


*think +* ala.. sehelai je pun, takpelah tu tandanya mmg aku dah tua ;p , petanda tuk aku byk kn amal tuk bekalan di SANA.. kn?????

No comments:

Related Posts with Thumbnails